Solisten:
Koor en orkest Ad Mosam Barok o.l.v. Huub Ehlen
Händel begint zijn verhaal ruim voor de geboorte van de Messias, als het volk wordt herinnerd aan het beloofde uitzicht op betere tijden. Die belofte krijgt uiteindelijk gestalte in een kwetsbaar kind in een armoedige kribbe. De hoopvolle vriendelijke melodieën veranderen in treurende lijnen en pijnvolle ritmes als datzelfde kind uiteindelijk de kruisdood tegemoet gaat. Uit het beroemde ‘Hallelujah’ straalt overtuiging dat het goede uiteindelijk zal zegevieren.
Groots wordt Händel in het derde deel waar sprake is van rotsvast vertrouwen, innerlijke vrede en verlossing. Een majestueus Amen maakt de dramatische cirkel rond. Händels melodieën zijn schitterend, zijn dramatiek oprecht, zijn 23 koren fantastisch en zijn aria’s onnavolgbaar. De Messiah geeft je een ontroerende luisterervaring die vooral diep raakt aan hoop, verwachting en voorspoed maar ook aan angst, onzekerheid en tegenslag (goeie en slechte tijden).
Een feestelijk en tegelijk dramatische luisterervaring om nooit te vergeten, met een mooi programmaboekje als tastbare herinnering.